Sursa foto: Toby Adams, licenta aici

Sursa foto: Toby Adams, licenta aici

Acesta este un guest post scris de Anca Malureanu, autoarea site-ului www.lucrareaiubirii.ro, unde poţi găsi articole despre subiecte privind consiliere, terapie, dezvoltare personală şi spirituală
 
Dacă ai dat peste titlul acestui articol, poate stai pe gânduri şi te întrebi dacă merită să sacrifici câteva minute din timpul tău preţios pentru a-l parcurge. Eu îţi recomand să mergi mai departe doar dacă intenţionezi să pui în aplicare ceea ce citeşti.
 
Vei afla din el o mică experienţă personală de-a mea, motivele pentru care oamenii nu se grăbesc să renunţe la vechile lor obiceiuri nesănătoase şi un program zilnic cu ajutorul căruia să atragi lucruri bune în viaţa ta!
 
Anul trecut, datorită faptului că m-am mutat din apropierea parcului Cişmigiu, unde făceam aproape în fiecare seară jogging şi aparate şi mi-am dat peste cap programul de exerciţii fizice, am lucrat la implementarea unui obicei simplu: urcarea şi coborârea scărilor zilnic, uneori chiar şi de mai multe ori pe zi.
 
Mărturisesc că am fost cam supărată din cauza pierderii apropierii de parc şi m-am complăcut în delăsare. Noroc că nu suntem singuri pe lume şi din când în când mai primim un impuls din exterior: urmărind activitatea unuia din mentorii mei, un material video despre implementarea de obiceiuri, am ieşit din acea inerţie. De aceea sper si eu ca articolul acesta să aibă acelaşi efect şi pentru tine, dacă ai nevoie de un imbold!
 
Faţă de ce exerciţii fizice fac alţii, mersul pe scări sună ca o glumă bună. Şi totuşi, chiar şi la acest nivel modest, se poate întâmpla să apară o febră musculară chiar după prima zi, să fii cam gros îmbrăcat şi să transpiri până sus, sau să ai paltonul prea lung şi să mături treptele cu el. Adică diverse pretexte găsite de leneşul din interior ca să nu părăsească zona de confort.
 
Pare simplu să implementezi obiceiuri bune, cu toate acestea mulţi oameni au mai degrabă obiceiuri rele. Un exemplu clasic este băutul cafeluţei dimineaţa imediat după trezire, în loc de apă pentru hidratarea de după multele ore de somn, când organismul e privat de apă.
 
Care ar fi motivele pentru care mulţi nu renunţă la obiceiurile rele şi nici nu le cultivă pe cele bune?
 
– Delectarea cu o plăcere deosebită şi uşor de obţinut, chiar dacă sunt conştienţi de efectele nocive (am asistat de curând la o discuţie între o cumpărătoare de ţigări şi o vânzătoare – cumpărătoarea insista să primească un pachet cu un ambalaj care să aibă un avertisment privind îmbolnăvirea sau moartea mai puţin înfricoşător decât cel pe care i-l dăduse iniţial)
 
– Au devenit o a doua natură sau au ajuns să le paralizeze voinţa, transformând omul în rob al lor, incapabil de autocontrol.
 
 

Ce este de făcut cu obiceiurile rele?


Din scrierile călugărilor asceţi aflăm că acestea sunt patimi care la început sunt firave ca nişte buruieni, dar care dacă se întăresc, devin din ce în ce mai greu de înlăturat.
 
Prin autoobservare putem conştientiza apariţia unei asemenea porniri încă din faza incipientă şi astfel putem lua imediat măsuri pentru anihilarea ei din faşă.
 
Asceţii spun că fiecărei patimi (sau obicei rău) îi corespunde o virtute (sau obicei bun) şi cunoscând această corespondenţă, în momentul sesizării apariţiei unui obicei rău, să începi să lucrezi virtutea corespondentă – adică să cultivi obiceiul bun, care va lua locul obiceiului rău, fără un efort deosebit.
 
Promotorii psihologiei aplicate şi ai dezvoltării personale spun şi ei că soluţia nu este să te concentrezi pe aspectul negativ, adică să faci eforturi deosebite luptând cu obiceiurile rele (riscând să consumi foarte multă energie şi chiar să nu reuşeşti să atingi rezultatul scontat). Ai nevoie să îţi direcţionezi atenţia pe aspectul pozitiv, al cultivării obiceiurilor bune, care, prin repetare consecventă, ajung să ia locul celor rele.
 
Sigur că începutul, sau punerea în situaţia de a face efectiv ceea ce îţi propui să devină un obicei, pare lucrul cel mai greu. E nevoie de autodisciplină, iar cei mai boemi sunt refractari la disciplină şi reguli impuse. Prin urmare, în cazul lor este necesară motivarea ambalată pe stilul şi nevoile proprii.
 
Poţi vizualiza efectele benefice ale cultivării respectivului obicei bun şi poţi susţine acest lucru cu afirmaţii pozitive – asta îţi va furniza energia necesară pentru a continua.
 
Ce este frumos e că după ce ai demarat (poate cu greu), faptul că reuşeşti să faci şi să repeţi acţiunea propusă începe să îţi creeze bucurie şi încredere. Astfel, îţi vei spori stima de sine chiar şi în cazul unor obiective mici.
 
 

Programul recunoştinţei de dimineaţă şi de seară


Indiferent ce obiective concrete şi speciale ai tu în vedere, pentru ca fiecărei zile să îi dai binecuvântarea pentru a fi o zi extraordinară şi să o închei la fel, eu îţi propun în continuare cultivarea programului recunoştinţei de dimineaţă şi de seară.
 
Acesta are menirea să aducă bucurie, încredere şi pace sufletului tău:

  • Dimineaţa, când te trezeşti, începe să îţi exprimi recunoştinţa pentru somnul odihnitor din noaptea anterioară, pentru că te-ai trezit sănătos şi întreg.
     
    Dacă se întâmplă să te trezeşti cu o durere, fii recunoscător şi pentru ea, pentru lecţia smereniei, acceptării şi răbdării pe care o aduce, şi vei vedea roadele ei în timp.
     
    Exprimă-ţi recunoştinţa pentru încă o zi în care te poţi bucura de multe lucruri, şi în care îţi poţi manifesta şi înmulţi talentele şi darurile cu care ai fost înzestrat.
     
    Bea 1-2 pahare cu apă şi mulţumeşte pentru faptul că îţi este atât de la îndemână, că nu eşti nevoit să străbaţi distanţe mari pentru a o obţine, precum cei din deşerturi.
     
    Începe să-ţi enumeri binecuvântările pentru care eşti recunoscător – aici poţi include toate persoanele care te iubesc şi te susţin, precum şi toate lucrurile şi realizările de care te-ai bucurat şi te bucuri încă.
     
    Exprimă-ţi aşteptările pozitive faţă de cele ce doreşti să se întâmple în ziua pe care o ai înaintea ta.
  •  

  • Seara, înainte de culcare, exprimă-ţi recunoştinţa pentru toate lucrurile bune care au avut loc în timpul zilei, pentru toate persoanele pe care le-ai cunoscut sau care te-au ajutat, sau cu care ai avut interacţiuni profitabile din orice punct de vedere.
     

Recunoştinţa este cheia, secretul prosperităţii, şi nu are efecte adverse, ci numai consecinţe favorabile.
 
M-aş bucura să aflu că ţi-a plăcut sugestia mea de implementare a obiceiului exprimării recunoştinţei zilnice, că ai început să lucrezi la el şi că ne vei împărtăşi rezultatele, scriind un comentariu sub articol!
 
 

Comentarii

comentarii

Powered by Facebook Comments