Sursa foto: flickr, licenţa aici

Te deranjează atunci când întâlneşti oameni supăraţi, vânzători plictisiţi, medici irascibili, sau taximetrişti nepoliticoşi?
 
Îţi propun ceva, doar pe parcursul acestui articol: să nu mai punem etichetele „bun” sau „rău”, „pozitiv” versus „negativ”.
 
Sunt convins că aceşti oameni au anumite motive pentru care se comportă aşa, şi cel mai probabil au dificultăţi în viaţa lor despre care noi nu ştim.
 
Hai mai bine să ne întrebăm ce este util sau inutil în procesul de comunicare.
 
Cu toţii comunicăm încontinuu atunci când interacţionăm cu alţi oameni. Din păcate, puţine persoane sunt atente la modul în care comportamentul lor afectează această comunicare.
 
Întrebarea importantă este: ce atitudine ne ajută să transmitem mesajul nostru şi/sau să ne atingem scopul în comunicare?
 
În cartea „Cum să construieşti relaţii personale”, Nicholas Boothman spune că „atitudinile inutile sunt caracteristicile oamenilor care nu ştiu ce vor să obţină de pe urma procesului de comunicare”.
 
De exemplu, dacă vrei să obţii ajutorul unui funcţionar nervos, de cele mai multe ori nu te ajută cu nimic să ţipi la el. De fapt asta poate complica lucrurile şi mai tare şi te vei trezi că vei pierde şi timp şi energie degeaba.
 
 

Există o multitudine de atitudini utile


Realitatea este că ai foarte multe alternative constructive, dar din păcate ego-ul „rănit” de impoliteţea funcţionarului găseşte cea mai ineficientă abordare: răspunde cu aceeaşi monedă.
 
Cum ai putea să răspunzi altfel, pentru a obţine rezultate bune de ambele părţi?
 
Ai putea să-i zâmbeşti, să-i spui că înţelegi că a avut o zi grea şi că amândoi vreţi acelaşi lucru: să duceţi la bun sfârşit ceea ce aveţi de făcut.
 
Ai putea să detensionezi situaţia printr-o glumă despre sistemul birocratic în care sunteţi amândoi prinşi.
 
Ai putea să îl rogi frumos, dar în acelaşi timp asertiv, să aibă respect faţă de tine, având în vedere că tu te-ai purtat cu respect de la bun început şi nu te-ai enervat deşi ai avut toate motivele.
 

Nu există o reţetă bătută în cuie pentru fiecare caz, dar atunci când îţi dai seama că ai multe opţiuni de a răspunde, poţi încerca alte abordări care să vă ajute pe amândoi.
 
Un lucru este cert: atunci când îţi pierzi cumpătul şi reacţionezi fără să gândeşti, îţi pierzi puterea personală în majoritatea situaţiilor.
 
Iată o serie de atitudini utile pe care Nicholas Boothman le enumeră în cartea lui, în contrast cu cele inutile:
 
 

Atitudini utile:
 
Cordialitate
 
Entuziasm
 
Încredere
 
Solicitudine
 
Relaxare
 
Amabilitate
 
Curiozitate
 
Ingeniozitate
 
Destindere
 
Bunăvoinţă
 
Farmec
 
Calm
 
Răbdare
 
Prietenie
 
Veselie
 
Atenţie
Atitudini inutile:
 
Mânie
 
Sarcasm
 
Nerăbdare
 
Plictiseală
 
Impoliteţe
 
Aroganţă
 
Pesimism
 
Nelinişte
 
Bădărănie
 
Suspiciune
 
Răzbunare
 
Teamă
 
Timiditate
 
Dispreţ
 
Sfială
 
Supunere

 
 
Reţine că nu vorbim despre atitudini pozitive versus negative, ci despre ceea ce îţi este util la momentul respectiv.
 
Uneori o atitudine deosebită, aparent negativă, ne poate ajuta. Dacă am zâmbi mereu am fi ca nişte roboţei fără empatie – uneori e folositor să ai o atitudine de curiozitate, alteori de atenţie sau de seriozitate.
 
Lista de mai sus poate părea simplistă, dar vreau să te întreb: de câte ori ai folosit aceste atitudini utile pentru a soluţiona o situaţie dificilă?
 
 

Să spunem că cineva te jigneşte..


Zugrăveşte-ţi în minte următorul scenariu, prin care sunt convins că ai trecut măcar o dată: ai fost jignit(ă) de o persoană care vrea să se impună printr-un mod agresiv.
 
Problema cea mai mare: eşti nevoit(ă) să lucrezi cu acea persoană, vă întâlniţi periodic şi ea continuă cu acelaşi comportament urât.
 
Te-ai întrebat cum „ar trebui” să reacţionezi într-o situaţie de acest gen?
 
Unii oameni nu fac nimic (din teamă) şi mai târziu regretă că nu au răspuns şi ei la fel de urât.
 
Hai să privim aceste reacţii prin prisma utilităţii lor:
 
Ar ajuta pe cineva dacă te-ai răzbuna cu o remarcă acidă?
Poate ţi-ar mângâia orgoliul pentru câteva minute, dar vei stârni resentimente în acea persoană, care aproape sigur nu va mai vrea să te ajute (şi nu uita că sunteţi nevoiţi să lucraţi împreună).
 
Ar ajuta pe cineva dacă ai permite abuzuri verbale fără să îţi spui punctul de vedere?
Probabil că ţi-ai pierde puţin din respectul de sine şi ai avea mai puţină influenţă în acel mediu, când ceilalţi vor vedea acest lucru.
 
Răspunsul cel mai bun poate fi găsit prin altă întrebare: ce atitudine ţi-ar fi utilă în acel moment, şi pentru tine şi pentru cealaltă persoană?
 
 

Subiect de gândire şi discuţie

 
Sunt curios, ce ai face tu în cazul de mai sus? Şi dacă ai adopta o anumită atitudine, cum ai motiva alegerea?
 
Adaugă un comentariu mai jos şi spune-mi părerea ta, poate îi ajută şi pe alţii modul tău de gândire.
 
 

Comentarii

comentarii

Powered by Facebook Comments